Domácí tvoření s dětmi - praktické tipy a rady
Chcete dětem zpestřit odpoledne a nabídnout jim kreativní činnosti, které děti nejenom zabaví, ale pomocí kterých si také mohou rozvinou jemnou motoriku? Následující řádky vám lehce přiblíží koncept jemné motoriky a také Vám nabídnou možnou inspiraci, pro tvoření s dětmi předškolního a mladšího školního věku.
Jemná motorika
Zejména u dětí předškolního věku je důležité dbát na správný vývoj jemné motoriky. Jemná motorika zahrnuje pohyby rukou a prstů. Pro její správný rozvoj je proto dobré využít činnosti, ve kterých dítě bude tyto části těla používat. Aktivity by měly zahrnovat drobné pohyby, aby si děti ruce a prsty důkladně procvičily. Mezi vhodné aktivity patří především výtvarné činnosti, stavění z kostek a navlékání korálků.
Prstové malování
Prstové malování patří mezi takové výtvarné činnosti, které slouží jako výborná pomůcka pro rozvoj jemné motoriky. Velké množství dětí miluje, když si mohou prstem sáhnout na barvu a následně malovat na papír. Je to skvělá technika, která kromě jemné motoriky v dětech rozvine fantazii a kreativitu. Pro prstové malování můžete zvolit přímo prstové barvy, nebo obyčejné tempery. V případě "nouze" můžete využít i barvy vodové, které ale budou o něco světlejší a méně cítitelné na dotek.
Co budete potřebovat?
Kromě prstových barev, budete potřebovat i papír, který poslouží jako základna tvoření. Papír může být barevný ale také i bílý. Další potřebnou věcí budou voskovky, pastelky, fixy nebo vodovky, které Vám poslouží při prvotní výzdobě. Kromě základních potřeb můžete také využít barevné papíry, nůžky a lepidlo. Tyto doplňkové potřeby ovšem můžete nahradit již výše zmiňovanými pastelkami či vodovkami.
Prstové malování - prakticky jak na to?
Pokud již máte nachystané všechny potřebné pomůcky, můžete postupovat podle následující inspirace, v podobě tří postupů.
1. Levandule
Začneme vytvořením stonku a lístků květiny, které pak za pomoci prstových teček naneseme květy.
2. Včelí úl
Za pomoci vodovek namalujeme na papír strom a obrys včelího úlu. Dále nanášíme včelky, kterým můžeme domalovat pruhy.
3. Kapky a deštník
Nejdříve s dětmi namalujeme deštník a poté pokračujeme s prstovými tečkami, které značí kapky deště. Snažíme se umístit kapky po celém výkresu, mimo místo pod deštníkem, protože pod ním neprší.