Rozhovor s Ditou Fleischlingerovou

K rozhovoru jsme si pozvali Ditu Fleischlingerovou, se kterou jsme si povídali o tom, jak byli těžké začátky, proč se soustředí na výrobu šperků z pryskyřice a proč jsou Češi konzervativní.

 

dita

Dito, mohla byste se čtenářům představit?
Žijeme s manželem v Brně v menším domečku se zahrádkou. Po maturitě jsem několik let pracovala v administrativě a od roku 1993 jsme s mým manželem podnikali přes 20 let v naší firmě v oboru mezinárodního zasílatelství. Od mala jsem měla ráda vše, co se týkalo umění, módy, zvířat a přírody vůbec. Při svém dospívání jsem vyzkoušela mnoho koníčků, například malování, balet, divadlo, šití, vyšívání, pletení, naučila se hrát na kytaru a několik let jsem zpívala s kapelou. Velmi ráda čtu beletrii, hlavně životopisy a snažím se zajímat o dění u nás v České republice, ale i ve světě. Jsem velkým milovníkem koček, kterých máme momentálně celkem pět nalezenců, adoptovaných z útulků. Myslím si, že jsem člověk, pro kterého je každá příležitost seznámit se s něčím novým výzva, jak svůj dosavadní život obohatit o další poznání.

 

 

Jaké byly vaše začátky?
Šperky jsem začala vyrábět původně pro sebe. Vždy jsem se ráda zdobila a tak už před revolucí jsem si vytvářela různé jednoduché maličkosti na doplnění mého oblečení: Barvila betky a sponky do vlasů, vyráběla ozdůbky z moduritu. Po revoluci se na trhu objevilo mnoho nových a zajímavých materiálů, které dříve nebyly, které mne hned zaujaly a už se mi množily nápady… A tak jsem se do toho jednoho dne pustila. Návody, jak s materiály pracovat jsem si našla na internetu a samozřejmě, první výtvory byly, jak se říká: Pokus, omyl… Za nějaký čas jsem se zdokonalila. O mé výrobky začal být zájem v mém okolí. Rozhodla jsem se, že to s výrobou šperků zkusím a rozšířila si živnost na toto řemeslo. Velkou oporou pro mne v tomto byl a stále je můj manžel, který mojí práci věřil a vždy mě v ní podporoval. Od roku 2007 jsem se tak stala oficiálně výrobcem šperků…

 


 
Co byste doporučila našim čtenářům, kteří by chtěli s výrobou šperků začít?
Hlavně se nebát. Jít za svým snem, i když se ze začátku vše nepodaří. A také šperky vyrábět srdíčkem, ne podle návodů nebo nápadů, které už někdo vymyslel. Musí to jít z Vás, jinak nebude výsledek nikdy stoprocentní.

 


 
Víme, že se specializujete na používání pryskyřice, je to složité?
Při prvních výrobcích, je to asi před osmi lety, jsem byla i „nešťastná“, jak moc je tento materiál choulostivý a živý. Má tendenci přetékat, musí se dobře smíchat obě složky v přesném poměru… Mockrát jsem už od něj chtěla upustit, ale díky němu se mi otevřely nové možnosti, nové nápady, jak ho zkombinovat například s minerály v naprosto netradičním spojení. I dnes se stane, že pryskyřice neposlouchá, tak jak bych zrovna potřebovala. Ale když to překonám, myslím, že výsledek je tou pravou odměnou. U pryskyřice je zásadní pravidlo: Nespěchat a mít trpělivost…

 


 
Kdo je váš typický zákazník?
Určitě jsou to ženy, které se nebojí být něčím výjimečné. Rády se zdobí, jsou upravené a hezky oblečené. Mám však i hodně stálých zákazníků mužů, kteří velmi oceňují originalitu mých výrobků a dělá jim radost obdarovávat mými šperky svoji ženu nebo přítelkyni.

 

 

Jaký máte názor na vkus Čechů? Jsou konzervativní nebo se dokáží i odvázat?
V tom trochu navážu na předešlou otázku. Dle mých zkušeností jsou muži mnohem odvážnější a nemají rádi na svých ženách jednotvárnost, baví je výrazné barvy a jednoznačně se originality nebojí. České ženy jsou rozhodně konzervativnější a moc si v tomto směru nevěří. A je to, bohužel, vidět všeobecně v módě. Často si stýskám, jak krásně oblékané byly ženy za první republiky. Aby vypadaly půvabně, věnovaly tomu spoustu času a ten dnešní ženy nechtějí obětovat. Často při prodeji slýchám: Mně se vaše šperky moc líbí, ale já je neumím nosit, nebo: Já mám jedny náušnice a ty nesundávám, nemám na to ráno čas… O to více mne těší, když se setkám se vkusně oblečenou dámou, která se nebojí své oblečení doladit i větším šperkem z mojí dílny.

 

 

Kde hledáte inspiraci?
Na to se mne ptá hodně zákaznic. Inspirace je všude kolem nás, je to pro mne hezký slunečný den, pohoda a také hudba. Při výrobě si vždy pouštím muziku. Ne tu klasickou, jak by si mnozí mohli myslet, ale především klasické rockové kapely. A pak už to jde samo …

 


 
Jaké šperky si dnes lidé kupují a jaké jsou trendy?
Pokud jde o moje výrobky, jsou to většinou drobnější šperky, soupravy s drobnějšími náušnicemi a náramky, které jsou v posledních letech hodně oblíbené.

 

 
Co berete jako svůj zatím největší úspěch?
Vše je pro mne velkým úspěchem. Každý prodej, každá pochvala, každý nový zákazník… Podnikám v tom, co je mi blízké. Moje živnost je pro mne zároveň koníčkem a mé šperky se líbí a to je asi ten největší úspěch.

 


 
Co plánujete na tento rok za novinky?
Tento rok pomalu končí a poslední měsíce jsem věnovala velkou část svého času tvorbě a spuštění mého nového e-shopu. Pokud bude příznivá situace, od 27. listopadu budu své výrobky osobně nabízet u nás v Brně na adventních trzích. Pro výrobu nových věcí tedy moc času nezbývá, ale přesto bych chtěla ještě stihnout nové náhrdelníky s použitím krásných minerálů, které jsem si před časem pořídila a už se na jejich zapracování do šperků moc těším.

 

 

Jak se vám daří? Vaše šperky často nabízíte na veřejných akcích, které jsou nyní pozastavené. Nedávno jste spustila e-shop, je to obstojná náhrada prodeje?
Letošní rok je pro mne velmi těžký. Většina prodejních akcí byla zrušena, a tedy jsem absolvovala pouze tři akce v Brně na náměstí Svobody. Každým rokem se účastním mnoha jarmarků a vždy se na ně velmi těším. Baví mě osobní kontakt s lidmi a myslím, že i pro mé zákazníky je to příjemnější forma nákupu než přes internet. Výrobek si mohou osobně prohlédnout, vyzkoušet, případně jim mohu nabídnout jiné varianty a úpravy. I sebedokonalejší fotografie a popis šperku se tomu nikdy nevyrovná. Přesto, právě z důvodu pozastavených prodejních akcí a absencí prodeje, jsme se společně s mým manželem rozhodli vytvořit a spustit e-shop. Na jeho realizaci pracuje především můj manžel už od jarních měsíců a teprve začátkem měsíce října jsme jej uvedli do provozu. Nějaké prodeje už uskutečněny byly, ale náhrada za prodej na jarmarku to rozhodně zatím není. Ještě je třeba e-shop zviditelnit prostřednictvím reklam a pak se to snad rozeběhne. Věřím, že příští rok se momentální situace s Covidem-19 zklidní a budu mít opět možnost setkávat se se svými příznivci osobně v Brně, ale i na jiných místech naší republiky.